Though a pedophile, Polanski is a true master of the art. The curiosity build-up in this frame is so huge that you just want to tilt your head to the right and see what's going on behind the door. Outstanding visual storytelling.
"Early in the film … Ruth Gordon’s character knocks on a door, and Rosemary (Mia Farrow) opens it just a crack. They exchange a few words until Farrow lets Gordon in to use the bedroom telephone.
Fraker framed the shot from Rosemary’s perspective, in the living room looking through an open doorway at the stranger sitting on her bed. “Roman looked through the viewfinder and said, ‘no, no, Billy. Move to the left,’” recalls Fraker. “I moved to the left until all I could see were her feet hanging over the edge of the bed. I thought Roman was crazy until I saw Rosemary’s Baby in a theater, and watched some 400 people in the audience leaning to the right as though they were trying to look around the door jamb to see what she was doing.“* - William Fraker (Cinematographer of Rosemary's Baby)-
Bir pedofil olmasına rağmen, Polanski 7. sanatın gerçek ustalarından birisi. Sahnede öyle büyük bir merak uyandırılıyor ki, insan kafasını azıcık sağa yatırıp kapının arkasındakileri görmek istiyor. Muhteşem bir görsel anlatım.
Filmin başlarında, Ruth Gordon’ın karakteri bir kapıyı çalar ve Rosemary (Mia Farrow) kapıyı aralar. Biraz konuştuktan sonra Farrow, Gordun’u yatak odasındaki telefonu kullanabilmesi için içeriye alır.
Fraker kadrajı Rosemary’nin bakış açısına göre ayarlar, Rosemary salondan, yatağında oturmakta olan yabancıya bakmaktadır. “Roman vizörden baktı ve bana ‘hayır, hayır Billy, sola kay’ dedi. Ben de sadece yataktan sarkan ayaklarını görene kadar sola kaydım. Sinemada Rosemary’nin Bebeği‘ni görene kadar Roman’ın deli olduğunu düşündüm. 400 kadar insan, kapının arkasında ne yaptığını görebilmek için sağa yaslanmıştı.”* William Fraker ( Rosemary'nin Bebeği, Görüntü Yönetmeni)
*: Moviemaker Magazine Issue 83, Volume 86; Complete Guide to Making Movies 2010
No comments:
Post a Comment